Poznaj możliwości wykorzystania surowej sklejki szkutniczej fornirowanej typu pasiak w formacie 2500×1250 mm. Idealna...
- NASZA OFERTA
- Strona główna
-
Wszystkie marki
- ABB
- ALONSO MERCADER
- ALPINE
- AMICA
- AQUA SIGNAL
- ATTWOOD
- AVANT QUARTZ
- BANSBACH
- BARKA S.R.L.
- BARWOLF MOZAIKI
- BENNETT MARINE
- BEP MARINE
- BERKER
- BESENZONI
- BLANCO
- BLUM
- BOSCH
- BOSE
- CABLETECH
- CAN-SB
- CANTALUPI
- CJR PROPULSION
- COLOURS
- DEANTE
- DEKOMA
- DOMETIC
- DUNE
- DUPONT Corian
- DYNABRADE
- EATON
- ERGOM
- EUROTECHNIKA
- EXALTO
- FABRICOLOGY FR FABRICS
- FARGOTEX
- FEIN
- FESTOOL
- FLEX
- FORESTI & SUARDI
- FRANKE
- GARMIN
- GARNICA
- GE
- GEBO
- GEORG FISCHER
- GIGACER
- GLOBALWOOD
- GLOMEX
- GROHE
- GUIDI
- HANSGROHE
- HELLA MARINE
- HENSEL
- HETTICH
- HIKVISION Hiwatch
- IPOWOOD
- ISOTHERM
- ITALIAN PROPELLERS
- JABSCO
- JOHN GUEST
- KENYON
- KERLITE
- KRAVET
- KUS
- LAGUNA
- LALIZAS
- LEWMAR
- LINAK
- LINDEMANN
- LIROS
- MAESTRINI
- MAKITA
- MAN
- MARINCO
- MARTYR
- MASTERVOLT
- MERCURY
- MILWAUKEE
- MORAD
- MORBERN
- NAXOS
- NEOLITH
- NETGEAR
- NUOVA RADE
- OMNIRES
- OSCULATI
- PARKER
- PIONEER
- PIVEXIN TECHNOLOGY
- PLANUS
- PLASTIMO
- PROMAT
- QUICK SPA
- QUICK STEP
- RADAWAY
- RAYMARINE
- REA
- REHAU
- RIDEX BOSTON FR
- ROCA
- RULE
- SATEL
- SCHNEIDER ELECTRIC
- SEA FIRE
- SEASTAR SOLUTIONS
- SHURFLO
- SK FABRICS
- SKAI
- SLEIPNER
- SOUTHCO
- SPRADLING
- SUNBRELLA
- SUZUKI
- SYMPHONY MILLS
- TARKETT
- TECMA
- THETFORD
- TREM
- TRUDESIGN
- TUPAI
- Ubiquiti
- VDO
- VETUS
- VIEGA
- VILLEROY & BOCH
- VIMAR
- VITRIFRIGO
- VOLVO PENTA
- WEBASTO
- WEMA
- WHALE
- YAMAHA
- ZF Zahnradfabrik Friedrichshafen AG
- ZINC
- ZIPWAKE
- ZWAARDVIS
- KOMIS
- BLOG ŻEGLARSKI
- SPORTY WODNE
-
KATEGORIE PRODUKTÓW
- SILNIKI I AKCESORIA
- UKŁAD STEROWANIA
- INST. SANITARNA
- INST. PALIWOWA
- INST. ELEKTRYCZNA I OŚWIETLENIE
- WENTYLACJA I OGRZEWANIE
- WYPOSAŻENIE ŁODZI
- ELEMENTY POKŁADU I KABINY
- ELEMENTY KOKPITU I ZEGARY
- SYSTEMY NAWIGACYJNE
- KOTWICE I ELEMENTY NIERDZEWNE
- CZĘŚCI DO ELEKTRONARZĘDZI
- CHEMIA, MATY I ROWINGI SZKLANE
- KOMIS
- SPORTY WODNE
Latest posts
-
Wykorzystanie surowej fornirowanej sklejki typu „pasiak” (2500 × 1250 mm) w jachtach i kamperachCzytaj więcej ... -
Zastosowanie maty Parabeam® BV Paraglass w produkcji dronów i jachtów2025-11-04Czytaj więcej ...Nowoczesne materiały kompozytowe 3D w lekkich konstrukcjach lotniczych i jachtowych Współczesna produkcja dronów...
-
Sklejka TABU Grey Van Stijn Rijnwoude – nowoczesna płyta szkutnicza o eleganckim wykończeniu2025-10-29Czytaj więcej ...Sklejka TABU Grey Van Stijn Rijnwoude – elegancka, fornirowana płyta szkutnicza idealna do jachtów, kamperów i...
-
Złączki hydrauliczne John Guest – niezawodność w instalacjach jachtowych i w kamperach2025-10-27Czytaj więcej ...Dlaczego jakość instalacji hydraulicznej ma znaczenie? W instalacjach wodnych zarówno na jachcie motorowodnym, jak i...
-
Generator jachtowy Fischer Panda 5000i PMS – niezawodne źródło energii na morzu2025-10-24Czytaj więcej ...Każdy właściciel jachtu wie, że niezależne i stabilne źródło zasilania to podstawa komfortu i bezpieczeństwa na...
-
Wymiana anod na jachcie motorowym – dlaczego to tak ważne?2025-10-24Czytaj więcej ...Utrzymanie jachtu motorowego w doskonałej kondycji wymaga regularnej konserwacji. Jednym z najważniejszych, a często...
-
Czy pamiętasz kiedy wymieniałeś filtry na swoich jachcie ?2025-05-20Czytaj więcej ...Podstawowym elementem, każdego układu w silniku jest filtr. Dlatego tak ważne jest żeby był wymieniany regularnie lub...
-
Zabudowa i detale z Corianu - dlaczego warto rozważyć jego użycie ?2025-03-18Czytaj więcej ...Solidna powierzchnia z Corianu sprawi, że kreatywne wizje mogą stać się rzeczywistością. Rozważ użycie tego materiału...
-
Jaka tkanina do nowego bimini ?2025-01-23Czytaj więcej ...Jeśli myślisz o odświeżeniu swojej łodzi i dodatkowo chciałbyś wymienić bimini, najważniejszą kwestią będzie wybór...
Blog categories
Search in blog
Archived posts
Wykorzystanie surowej fornirowanej sklejki typu „pasiak” (2500 × 1250 mm) w jachtach i kamperach
Surowa sklejka szkutnicza fornirowana typu „pasiak” w formacie 2500 × 1250 mm to wysokiej jakości płyta przeznaczona do zabudowy jachtów, łodzi oraz kamperów. Dzięki dekoracyjnemu, równoległemu układowi forniru („pasiak”), materiał łączy elegancki wygląd naturalnego drewna z wytrzymałością sklejki morskiej. Duży format arkusza umożliwia wykonywanie dużych paneli bez widocznych łączeń, co znacząco ułatwia montaż i poprawia estetykę wykończenia.
1. Czym jest sklejka pasiak fornirowana i dlaczego format 2500 × 1250 mm jest ważny
-
Sklejka pasiak (striped veneer) to płyta sklejkowa, której warstwy zewnętrzne (fornir) są układane jako równoległe pasy forniru – nadaje to estetyczny wzór paskowy, unikalny i dekoracyjny.
-
Producent Van Stijn Rijnwoude B.V. oferuje takie płyty w surowej, wyszlifowanej wersji, bez impregnatu. Przykładem są płyty 2500 × 1250 mm z fornirem dębowym, wenge, czy popularnym mahoniowym.
-
Format 2500 × 1250 mm (czyli powierzchnia ok. 3,125 m²) to duży panel, co daje projektantom elastyczność w cięciu – można go wykorzystać do dużych paneli bez łączeń, co jest dużą zaletą w zabudowie jachtowej lub kamperowej.
-
Grubość typowa dla tych płyt to 15 mm (bez forniru), a warstwa forniru ma ok. 1,4 mm.
2. Zalety stosowania takiej płyty w zabudowie jachtowej
2.1 Estetyka i naturalne wykończenie
-
Dzięki fornirowi w paski („pasiak”) płyta ma dekoracyjny wzór, który przypomina klasyczne drewno, ale jest bardziej regularny i nowoczesny.
-
Fornir może być dębowy, wenge, orzechowy – wybór gatunku wpływa na kolorystykę i styl wnętrza.
-
Takie panele mogą być używane na boazerii (ściany kajut), meblach, listwach dekoracyjnych, co nadaje wnętrzu jachtu elegancji i luksusowego charakteru.
2.2 Lekkość i stabilność wymiarowa
-
Sklejka jest lżejsza niż wiele gatunków litego drewna, co w jachtingu ma duże znaczenie dla masy całkowitej jednostki.
-
Konstrukcja warstwowa zapewnia stabilność – sklejka mniej się odkształca przy zmianach wilgotności niż lite drewno.
2.3 Elastyczność obróbki
-
Dzięki dużemu formatowi płyty 2500 × 1250 mm można ciąć je precyzyjnie na panele ścienne, podłogowe, meblowe.
-
Możliwa jest obróbka CNC, frezowanie, gięcie (do pewnego stopnia), dzięki czemu dopasowanie do skomplikowanych kształtów wnętrza jachtu jest łatwiejsze.
-
Surowa (niesekwencyjnie pokryta) powierzchnia pozwala na późniejsze wykończenie (lakierowanie, olejowanie, epoksydowanie) według potrzeb projektu.
2.4 Konserwacja i trwałość
-
Surowe płyty można zabezpieczyć żywicą epoksydową, lakierem wodoodpornym lub olejem – co daje odporność na wilgoć i zużycie w warunkach morskich.
-
Krawędzie płyty (cięte) należy odpowiednio chronić – np. poprzez uszczelnienie żywicą lub masą uszczelniającą, by zapobiec nasiąkaniu wodą.
-
Powierzchnia fornirowana wymaga delikatnego szlifowania i wykończenia, by zachować wzór pasiaka i zapobiec łuszczeniu forniru.
2.5 Optymalność logistyczna
-
Format 2500 × 1250 mm jest stosunkowo duży i umożliwia ograniczenie łączeń, co upraszcza montaż i redukuje czas pracy.
-
Dzięki dużemu formatowi mniej odpadów przy odpowiednim rozplanowaniu cięć – co oznacza ekonomię materiałową.
3. Możliwości zastosowań w zabudowie kamperowej
3.1 Ściany i sufity wnętrza
-
Płyty 2500 × 1250 mm można użyć na panele ścienne i sufitowe – duży format umożliwia estetyczne wykończenie bez wielu łączeń.
-
Foremny wzór pasiakowy nadaje wnętrzu kampera stylu drewnianej kabiny – naturalnie, ale przy nowoczesnym wykończeniu.
3.2 Meble wewnętrzne
-
Sklejka może być wykorzystana do budowy szafek, blatów, półek, frontów drzwiczkowych.
-
Ze względu na fornir, meble wyglądają jak z litego drewna, co podnosi estetykę kampera, a jednocześnie zachowują stosunkowo niską wagę.
-
Płyta może być cięta i obrabiana pod wymiar, co pozwala tworzyć moduły meblowe dopasowane do ograniczonej przestrzeni pojazdu.
3.3 Podłogi i stopnie
-
Format pozwala na wykonanie paneli podłogowych — fornirowana powierzchnia daje elegancki wygląd, a sklejka zapewnia nośność.
-
Można stosować ją na stopniach wejściowych do kabiny, zapewniając jednocześnie dekoracyjny efekt i trwałość.
3.4 Elementy dekoracyjne
-
Listwy, obudowy lampek, ramki paneli — takie detale można wykonać z tej sklejki, co pozwala na harmonijne wykończenie wnętrza.
-
Panele dekoracyjne (np. wokół okien, nad łóżkami) z pasiakowej sklejki dodają elegancji i wyrazistości.
4. Wyzwania i kwestie montażowe
-
Zabezpieczenie krawędzi: surowa sklejka wymaga dokładnego uszczelnienia krawędzi, bo są one najbardziej narażone na wilgoć.
-
Wykończenie powierzchni: fornir pasiakowy wymaga staranności przy szlifowaniu, by nie uszkodzić pasów forniru.
-
Koszty transportu i przechowywania: duże płyty 2500 × 1250 mm mogą być bardziej kosztowne w transporcie i wymagają przestrzeni magazynowej w płaskim ułożeniu, by uniknąć deformacji.
-
Cięcie i obróbka: przy cięciu wielkogabarytowej płyty należy zastosować ostre narzędzia i odpowiednie techniki (np. taśma ochronna, cięcie z obu stron), aby nie spowodować rozwarstwienia forniru.
5. Przykłady praktyczne
-
W jachcie klasy średniej można użyć kilku paneli 2500 × 1250 mm jako boazerii w kabinach i przejściach, co daje gładkie, eleganckie powierzchnie.
-
W kamperze na ścianach bocznych można zamontować panele pionowe z pasiakowej sklejki, tworząc nowoczesną, naturalną aranżację.
-
Projektanci mebli mogą zastosować z jednego arkusza płyty fronty szafek, półki i panele dekoracyjne, minimalizując ilość odpadów i skracając czas produkcji.
6. Podsumowanie
Surowa sklejka szkutnicza fornirowana typu „pasiak” w formacie 2500 × 1250 mm to wszechstronny i estetyczny materiał, idealny do zastosowań w jachtach i kamperach. Duży format, dekoracyjny wzór forniru i lekka konstrukcja sprawiają, że płyty te są znakomitym wyborem zarówno dla konstrukcji ściennych, mebli, jak i podłóg. Jednocześnie wymagają one odpowiedniej obróbki i zabezpieczenia, aby zachować trwałość i walory estetyczne w wymagających warunkach morskich lub mobilnych. Dzięki temu stanowią połączenie funkcjonalności, lekkości i elegancji — element nieodzowny w nowoczesnych projektach zabudowy jachtowej i kamperowej.
>>>OFERTA SKLEJEK<<<
Related posts
-
Jaka tkanina do nowego bimini ?
Posted in: PRODUKTY2025-01-23Jeśli myślisz o odświeżeniu swojej łodzi i dodatkowo chciałbyś wymienić bimini, najważniejszą kwestią będzie wybór...Czytaj więcej ... -
Zabudowa i detale z Corianu - dlaczego warto rozważyć jego użycie ?
Posted in: PRODUKTY2025-03-18Solidna powierzchnia z Corianu sprawi, że kreatywne wizje mogą stać się rzeczywistością. Rozważ użycie tego materiału...Czytaj więcej ... -
Czy pamiętasz kiedy wymieniałeś filtry na swoich jachcie ?
Posted in: PRODUKTY2025-05-20Podstawowym elementem, każdego układu w silniku jest filtr. Dlatego tak ważne jest żeby był wymieniany regularnie lub...Czytaj więcej ... -
Wymiana anod na jachcie motorowym – dlaczego to tak ważne?
Posted in: PRODUKTY2025-10-24Utrzymanie jachtu motorowego w doskonałej kondycji wymaga regularnej konserwacji. Jednym z najważniejszych, a często...Czytaj więcej ... -
Generator jachtowy Fischer Panda 5000i PMS – niezawodne źródło energii na morzu
Posted in: PRODUKTY2025-10-24Każdy właściciel jachtu wie, że niezależne i stabilne źródło zasilania to podstawa komfortu i bezpieczeństwa na...Czytaj więcej ...
Leave a comment